Plán EVVO
Základní škola Ing. M. Plesingera-Božinova
Neratovice
Školní plán environmentálního vzdělávání, výchovy
a osvěty 2016/2017
Zpracovatel:
Jméno a příjmení: Jaroslava Horáková, koordinátorka EVVO
Vyučované předměty: Pracovní činnosti, Výchova ke zdraví, Provoz domácnosti
Identifikační údaje školy:
Struktura školy: Základní škola s 1. - 9. ročníkem
Adresa školy: Školní 900, 277 11 Neratovice,
Telefon: 315 68 20 67-68
E-mail: info@zs-mpb.cz
Internetové stránky: www.zs-mpb.cz
Ředitelka školy: Mgr. Jaroslav Kužel
Zástupce ředitele: Mgr. Kateřina Kořanová
Mgr. František Štěrba
Koordinátor EVVO: Jaroslava Horáková
Kontakt na koordinátora EVVO: 315 68 20 68
Celkem pedagogů: 65
Celkem žáků : 864
Zřizovatel: Město Neratovice
Adresa zřizovatele: Kojetická 1028, 277 11 Neratovice
E-mail zřizovatele: meu@neratovice.cz
ROLE ŠKOLY V EVVO :
Základní znalosti, s nimiž člověk do života vstupuje, a které pak může celoživotně rozvíjet, zásadním způsobem u celé populace ovlivňuje škola.
Je to jediná instituce, která při povinné školní docházce působí skutečně na všechny občany, a to po řadu let, každodenně, a v citlivé etapě vývoje osobnosti.
Škola by měla poskytnout dostatek informací pro to, aby každý pochopil, že kolem nás existují zákonité děje a vztahy, jejichž jsme součástí. Že všechny děje jsou propojené – na místní, regionální i globální úrovni, že mezi nimi existují různé zpětné vazby – že je důležité je poznávat a respektovat, protože jsme jejich součástí.
Škola by měla ukazovat, jak je možné takový požadavek výhodně plnit i v zájmu člověka a věnovat pozornost některým základním dovednostem a návykům v tomto směru, jaké nástroje je k tomu možno využívat, jak jednání v každém jednotlivém místě má význam pro celý svět – a jak a proč je důležitá vstřícnost mezi lidmi pro další dobrou existenci všech. A v neposlední řadě, co může každý jednotlivec – každý občan v daném místě a každý pracovník v daném oboru pro UR učinit.
Environmentální výchova představuje dlouhodobý úkol školy – při sestavování ŠPEV je proto třeba ve škole zahájit:
a) Uvědomování si významu a nezbytnosti EV u celého pedagogického sboru
b) Uvědomování si vztahů EV k realizaci RVP ve ŠVP
c) Systematickou činnost školního koordinátora EV za podpory vedení školy
d) Rozvíjení spolupráce mezi učiteli a její organizační zajištění
e) Rozvíjení nápaditosti ve využívání různých metod a forem EV
f) Soustavné cílevědomé zvyšování úrovně znalostí v této oblasti, zajišťování informací obecného a regionálního charakteru
g) Rozvíjení spolupráce mezi školou a mimoškolní oblastí
h) Vytvoření podmínek pro účinné EV – pomůcky, okolní prostředí, kontakty – databáze spolupracovníků atd.
Obecná charakteristika školy:
Naše škola je úplnou školou s 1.- 9. ročníkem. Škola je umístěna ve dvou budovách – první třídy jsou umístěny v tzn. Školičce, ostatní třídy jsou v hlavní budově. Areály obou budov školy jsou obklopeny školními zahradami.
Charakteristika pedagogického sboru:
Pedagogický sbor je tvořen učiteli a vychovateli školní družiny.
EV „není běh na krátkou trať“ – to je celoživotní úkol pro každého pedagoga, protože je to úkol, který není statický, ale naopak se mění v závislosti na aktuálních situacích, reflektuje nejen lokální a regionální, ale i globální změny a vyžaduje stálé inovace v obsahu a metodách. Je to úkol, který vyžaduje nejen soustavné zvyšování znalostí, ale i stálé promýšlení způsobů, jak co nejúčinněji ovlivnit rozum i city mladých lidí, jak spojovat široké a dlouhodobé záměry EV s různými aktuálními prioritami, které bezprostředně ovlivňují náš život.
Je to úkol, který je týká nejen jedince, ale celých pedagogických sborů a jejich vztahů k žákům – celé školy a jejich vztahů k okolí.
Priority školy ve výchově a vzdělávání
Desatero pro ekologickou orientaci školy:
- rozhodnutí o ekologické orientaci školy nemůže být nikým přikázáno, musí se s ním ztotožnit vedení školy i pedagogický sbor,
- ekologickou orientaci chápeme jako specializaci na ekologickou výchovu v rámci schváleného vzdělávacího programu,
- v rámci ekologické orientace se snažíme spolupracovat se středisky ekologické výchovy,
- v rámci ekologické výchovy se snažíme do vzdělávacího procesu zařazovat projektové vyučování a často přesouvat výuku do terénu,
- ekologická orientace by se neměla soustředit pouze na přírodovědné předměty, ale měla by mít integrační charakter,
- nesnažíme se organizovat některé aktivity za každou cenu, pouze příkaze zhora. Někdy méně aktivit, ale kvalitnějších, znamená více,
- snažíme se ve škole vytvořit ovzduší vzájemné tolerance a spolupráce. Naslouchejme názorům našich spolupracovníků a žáků,
- nezapomeňme naše aktivity dokumentovat a jejich výstupy zpřístupnit všem žákům školy i veřejnosti,
- ekologická výchova je výchova člověka, který bude využívat všechny vymoženosti civilizace, ale bude respektovat nutnost opatření vedoucích k zachování zdravého a kvalitního životního prostředí ne proto, že je k nim nucen, ale proto, že je přesvědčen o jejich účelnosti,
- cílem našeho výchovného působení je učinit výchovu k trvale udržitelnému rozvoji přirozenou součástí života školy, a to nejen na úrovni teoretické, ale hlavně praktické a pozitivně tak ovlivnit životní postoje žáků a pedagogů.
Ve své práci se řídíme hesly:
- chceme-li pro přírodu něco udělat, musíme jí nejdříve poznat,
- chceme-li něco zlepšit, musíme začít sami u sebe,
- každý z nás nese kus zodpovědnosti za prostředí, ve kterém žije,
- budoucnost planety Země je v našich rukou.
Zhodnocení stavu EVVO na škole:
Ekologie i ekologická výchova je součástí veškerého života školy, je předmětem pedagogických i provozních porad. Vedení školy vytváří podmínky pro práci koordinátorky EVVO, která je uvolňována na mimoškolní akce – studium, semináře a školení, která jsou pro tuto osobu organizována.
Ekologická výchova a otázka udržitelnosti se stala součástí učebních osnov v předmětu Náš svět na 1. stupni, Přírodopisu a Výchově ke zdraví na 2.stupni, Pracovních činnostech, Chemii, Zeměpise, Matematice, Občanské výchově, Výtvarné výchově i Tělesné výchově a dalších předmětech na 2.stupni.
Ekologické hledisko ovlivňuje samo fungování školy – otázky topení, svícení, užívání vody či zacházení s odpady jsou řešeny s ohledem na něj.
Cíle EVVO na škole:
- naučit děti pozitivnímu vztahu k přírodě a životnímu prostředí, vytvářet v nich povědomí o možnostech dopadu lidské činnosti na krajinu a přírodu vůbec,
- vytvořit společenství dětí a pracovníků školy, kterým záleží na životním prostředí okolo sebe,
- naučit děti vážit si každého člověka, výsledku jeho práce a pochopit, že každý jedinec má své místo a úkol na této zemi,
- seznamovat děti s historií regionu, s tradicemi a odkazy našich předků, vést děti k pozitivnímu vztahu k vlastní rodině, obci a regionu,
- vytvářet u dětí potřebu smysluplného využití volného času,
- nacházet pozitivní prvky v každém z lidí, naučit se komunikovat s ostatními lidmi,
- dokázat přesně popsat své pocity, potřeby, přání, vést děti, aby se dokázaly svěřit se svými problémy rodičům a učitelům,
- podporovat vzájemnou komunikaci mezi mladšími a staršími dětmi jako prostředek přirozeného předávání zkušeností v dobrém slova smyslu,
- umožnit dětem se speciálními potřebami aktivní zapojení do všech školních i mimoškolních činností,
- nenásilnou formou vést děti k toleranci, k úctě ke všemu živému, ke každému člověku a výsledku jeho práce,
- naučit si osvojovat takový způsob myšlení, rozhodování a chování, které vede k udržitelnému jednání v osobním a občanském životě,
- podněcovat k upevňování dovedností zaměřených na kvalitu pozitivního zdravého životního stylu a pohybu.
Pravidla spolupráce koordinátora EVVO s vedením školy a pedagogickým sborem:
- příprava plánu EVVO, jeho realizační část, a vyhodnocení,
- organizovat akce zaměřené k EVVO,
- účastnit se seminářů a vzdělávání v této oblasti,
- navazovat kontakty se středisky ekologické výchovy,
- podněcovat a přispívat k ekologizaci školy,
- vést evidenci materiálu a pomůcek pro EV,
- spolupracovat s ostatními členy sboru,
- předávat zkušenosti a poznatky o nejnovějších výzkumech a vědách, nových legislativních normách a metodách práce, jak pedagogickému sboru a vedení školy, tak i veřejnosti a spolupracovat s nimi.
Plánované akce s EVVO tematikou pro pedagogy – účast koordinátorky ekologické výchovy:
- Využívání nabídek dle informací pro Středočeské školy MRKEV (Metodika a realizace komplexní ekologické výchovy).
- Účast na setkáních koordinátorů EV, pořádaných Klubem ekologické výchovy ve spolupráci se Středočeským krajem.
- Další akce budou realizovány dle nabídky seminářů a školení pro tento školní rok.
Naše škola a žáci se zúčastní na následujících akcích:
Jednorázové akce:
I. stupeň
Září 2016 – výlet Pokličky 5.A,D
Září – říjen 2016 – Beseda „Šplhavci“ 5.C
Říjen 2016 – Návštěva planetária 5.A,B,C
Září – říjen 2016 – Návštěva letiště Kbely – výcvik psů 5.B
23.9.-5.10.2016 – účast výukového ekologického programu Ekocentrum „Koniklec“- účast dvě páté a dvě šesté třídy
4.10.2016 – „Světový den zvířat“ – celoškolní akce
Prosinec 2016 – Svatobarborský jarmark – náměstí Neratovice – žáci I.stupně
Březen 2017 – projektový den „Den vody“ – celoškolní akce
Duben 2017 – projektový den „Den Země“ – celoškolní akce
Duben 2017 – tvorba výrobků na velikonoční výstavu
Červen 2017 – projektový den „Den květů“ – celoškolní akce
Červen 2017 – škola v přírodě – 5.třídy
II.stupeň
8.9.2016 – Ozvěny Ekofilmu – 8.C, 9.B
23.9.- 5.10.2016 – Výukový program Ekocentrum „Koniklec“ – 9.třídy
26.9.2016 – Zdravý vzduch ve škole – 8.+9.roč.
Září 2016 - CHKO Kokořínsko – 6.ročník
4.10.2016 – „Světový den zvířat“ – celoškolní akce
září – říjen 2016 – možnost využití akce „paběrkování dýní“ na Dobré farmě v Máslovicích a s tím spojená návštěva Malého máslovického muzea – interaktivní expozice, spojená s výrobou másla – 8.ročník
Říjen 2016 – Kokořín „Za tajemstvím pískovcových skal“ – 9.A,B,C
Listopad – Prosinec 2016 – Geolog.minerální muzeum Praha – 9.ročník
Prosinec 2016 – tvorba výrobků na Svatobarborský jarmark a prezentace školy s tím spojená
Jaro 2017 – exkurze „Chemická výroba“ Spolana Neratovice – 8.+9.ročník
Březen 2017 – Projektový den „Den vody“ spojený s interaktivní přednáškou Ing.Kozlové – tiskové mluvčí Středočeských vodáren – celoškolní akce.
Duben 2017 – Tvorba výrobků s velikonočním zaměřením ve školní dílničce.
Duben 2017 – Projektový den „Den Země“ – celoškolní akce.
Jaro 2017 – ZOO Praha – 6.ročník
Jaro 2017 – Botanická zahrada a ZOO Liberec – vybrané ročníky
Červen 2017 – Projektový den „Den květů“ – celoškolní akce.
Další akce s ekologickým zaměřením budou realizovány dle nabídek.
Akce s celoročním průběhem:
- Aktivity a vyučovací metody, které vedou žáky ke správnému chování a jednání ve vztahu k přírodě a prostředí
- Vytváření vybavenosti a materiálně technických podmínek pro EV
- Rozvíjení spolupráce školy s rodiči, s obcí, se středisky ekologické výchovy a s dalšími subjekty,
- Úpravy okolního prostředí školy a celkového života školy s ohledem na šetření životního prostředí,
- Cílené vedení žáků k informacím o podmínkách života, zákonitostech přírody, o struktuře a funkci ekosystému i celé biosféry. O podmínkách lidské existence a jejích potřebách a zdrojích pro jejich uspokojování.
- Spolupráce s ČSOP, pozorování školní zahrady v jednotlivých ročních obdobích, její změny a následné vyhodnocování.
- Péče o ptactvo – výroba a rozmisťování krmítek na školním pozemku.
- Zapojování do soutěže od firmy RESUVA s.r.o. Bořanovice ve sběru papíru, PET víček a elektroodpadu (v loňském školním roce bylo při sběrových akcích nasbíráno 550 kg víček od PET lahví, 63 800 kg papíru a také elektroodpad).
- Třídění odpadů do sběrných nádob.
- Péče o pokojové květiny.
- Pěstování základních druhů zeleniny a využívání jich k vlastní potřebě ve školní kuchyňce v rámci „zdravá výživa“.
- Možnost využití bylinek k dochucování a přípravě pokrmů, které žáci pěstují na bylinkovém záhonu.
- Od roku 2015 jsme zapojeni do projektu „Skutečně zdravá škola“, naše vize: aby si děti jídla vážily, dovedly si jej vychutnat, věděly, odkud pochází a jak vzniká.
- Záhonová výsadba květin, použití při vytváření výrobků z přírodních materiálů a výzdobě školy.
- Možnost zakoupení výrobků zdravé výživy ve školní budově.
- Dokončení výsadby okrasných dřevin na školní zahradě v rámci „Naučná stezka“ a celoroční péče o tyto dřeviny – zalévání, okopávání, opatření jmenovkami.
během školního roku si žáci budou připomínat a vést diskuze k těmto významným dnům:
- 19.9. Ukliďme svět,
- 22.9. Evropský svět bez aut
- 1.10. Světový den lidských sídel,
- 4.10. Světový den zvířat,
- 16.10. Světový den výživy,
- 20.10. Den stromů,
- 16.11. Den bez cigaret,
- 1.12. Světový den AIDS,
- 29.12. Mezinárodní den biologické rozmanitosti,
- 4.2. Světový den boje proti rakovině,
- 22.3. Světový den vody,
- 22.4. Den Země,
- 24.5. Evropský den parků,
- 1.6. Den dětí,
- 5.6. Světový den životního prostředí,
- 21.6. Den květů.
Dále je EVVO začleňována do jednotlivých předmětů a ročníků a žáci v průběhu školní docházky budou získávat a postupně se seznamovat se :
- základní vědomosti o podmínkách života a zákonitostech přírody,
- podmínkami lidské existence a funkcí ekosystémů z hlediska lidských potřeb,
- způsoby a možnostmi využívání prostředí, dopady lidské činnosti na životní prostředí, kde v různé míře ohrožují podmínky života a zdroje lidských potřeb,
- tím, co je nezbytné učinit, aby se problémy odstranily, a aby další problémy nevznikaly,
- tvořivým způsobem myšlení při řešení každodenních úkolů,
- dovednostmi a návyky potřebnými z hlediska udržitelného rozvoje,
- správné názory a postoje k otázkám udržitelného rozvoje - tomu napomůže vzdělávání v této oblasti a mezipředmětová spolupráce.
V Neratovicích dne 17. 9. 2016 Koordinátorka EVVO: Jaroslava Horáková
Nástěnka |
---|
BAKALAŘI |
![]() |
|
![]() |
Co je u nás nového? |
Zdravá strava dětí v ZŠ |
Škola udržitelného rozvoje 1. stupně |
Společné vzdělávání |
![]() |
Virtuální prohlídka školy |
![]() |
Škola pro demokracii |
![]() |
Cambridge English |
![]() |
Rychlý kontakt |
---|
Základní škola Ing. M. Plesingera-Božinova Neratovice |
![]() |
Školní 900 Neratovice 277 11 Telefon : +420 315 682 068 IČO: 49516256 E-mail: info@zs-mpb.cz Www: www.zs-mpb.cz |
www.zs-mpb.cz